Nieuws

Draagt u als Rabobank-lid Wensbus warm hart toe?

Geef dan haar via RABO ClubSupport uw stem

Oktober 2021

Rabobank Land van Cuijk en Maasduinen versterkt jaarlijks lokale clubs en verenigingen, zoals de Wensbus, met kennis, netwerk en geld. Als lid van deze bank beslist u mee welke clubs of verenigingen een steuntje in de rug gegeven wordt.Bent u lid van de Rabobank? Dan kunt u stemmen via Rabo Clubsupport om uw favoriete club te ondersteunen. Stichting Wensbus Gennep is een vrijwilligers organisatie die vervoer verzorgt voor alle inwoners van de gemeente Gennep. Door het aanbieden van dit laagdrempelig maatvervoer wordt de leefbaarheid in alle kernen behouden. Het kan extra financiële steun goed gebruiken.

Van 4 tot 25 oktober kunt u een stem uitbrengen op uw favoriete club of vereniging.

Geeft u uw stem aan de Wensbus? Bij voorbaat dank!  https://www.rabobank.nl/leden/clubsupport

Verdere versoepelingen bij busvervoer

Mondkapjesplicht blijft

september 2021

Na 25 september 2021 zijn er verdere versoepelingen m.b.t. de Corona-pandemie. Er zijn nu  bij het vervoer qua aantal passagiers geen beperkingen meer.
De Wensbus volgt het protocol van K.N.V. (Koninklijk Nederlands Vervoer). Deze schrijft voor dat het dragen van mondkapjes verplicht blijft zowel voor de passagiers als de chauffeur.
Tijdens het vervoer dienen de instructies van de chauffeur te worden opgevolgd.
Stichting Wensbus hoopt op termijn dat ook de laatste beperkingen komen te vervallen.

 

De prestaties van de Wensbus in 2020

Wensbus bleef rijden onder moeilijke omstandigheden


augustus 2021

De wereldwijde Coronapandemie heeft in 2020 zijn weerslag gehad op ons allemaal. Iedereen heeft wel op een of andere manier de gevolgen hiervan ervaren. Dit geldt ook voor De Wensbus en dit is te zien in de resultaten van 2020. Toch heeft De Wensbus nog 244 dagen gereden. Echter met minder passagiers per rit om de veiligheid te waarborgen en besmettingen te voorkomen.
Het aantal verreden kilometers nam  38% af. Ruim 130 deelnemers maakten in totaal 2202 ritten. Het totaal aantal passagiers, en daarmee ook de opbrengsten van de ritten, nam om voornoemde redenen af met meer dan 40%.
Meer dan 90% van de passagiers was 60 jaar en ouder. Hiervan was meer dan 55 % ouder dan 75 jaar. Hiermee wordt wederom bevestigd dat het merendeel van haar passagiers ouderen zijn.  Dit ondanks dat het vervoer met de Wensbus geen leeftijdsbeperking heeft.
Maasziekenhuis Pantein was ook afgelopen jaar een wederom een hele belangrijke en veelvuldige bestemming.
In onderstaande tabel wat meer cijfers, ook van 2017, 2018 en 2019.

Gezien de bijzondere omstandigheden is de Stichting Wensbus trots dat het is blijven rijden. De passagiers konden blijven rekenen op dit bijzondere vervoer.

Versoepeling, maar waakzaamheid blijft noodzakelijk

juli 2021

De meesten van de potentiële Wensbus-klanten zijn inmiddels 2x gevaccineerd tegen Corona. Landelijke Corona-maatregelen worden wat versoepeld.
Toch blijft waakzaamheid op zijn plaats.
De Wensbus vervoert nu 2 passagiers tegelijk, één op de achterste en één op de middelste bank. Een noodzakelijke begeleider, wonende op hetzelfde adres, mag (tegen betaling) mee. Dit betekent dat in geval dat er maximaal 4 passagiers vervoerd kunnen worden.
De chauffeur assisteert indien nodig bij in- en uitladen van rollator en bij boodschappen. Uiteraard met beschermende en noodzakelijke maatregelen (handschoenen en 1,5 meter afstand)
Het dragen van mondkapjes blijft verplicht zowel voor passagiers als chauffeur. Uiteraard dienen de passagiers zelf voor die mondkapjes te zorgen.

 

Wensbusvrijwilligster Lenie Smits geridderd

april 2021

Lenie Smits, vrijwilligster  van o.a. de Wensbus is op 26 april 2021 geridderd, samen met haar partner Sil.  De Wensbus is supertrots om zo’n vrijwilligster in haar gelederen te hebben. Lees hier een artikel over haar onderscheiding in ‘De Gelderlander’.

Corona-aanpassingen

Februari 2021

Momenteel combineert de Wensbus geen ritten, elke rit wordt individueel gereden. Enkel voor een begeleider, die samen met de passagier instapt en een rit maakt, is een uitzondering. Gevraagd wordt de aanwijzingen van de chauffeur op te volgen.

Het bestuur van de Wensbus heeft voorts besloten dat indien een passagier boodschappen heeft gedaan dat deze zelf verantwoordelijk is voor het in en uit de bus halen van die boodschappen. Ook zal de chauffeur niet  helpen bij de boodschappen tot de voordeur brengen.  De coördinator bespreekt dit met u tijdens de ritplanning. We vragen om uw begrip.

Betaalsysteem iZettle

De Wensbus heeft al enige tijd een nieuw betalingssysteem genaamd: iZettle. Met behulp van een betaalpas kan hiermee gemakkelijk en contactloos betaald worden. Wij vragen u om hiervan gebruik te maken.

Word jij Wensbus-chauffeur?

Januari 2021

Vind jij autorijden leuk? En geniet jij ervan anderen blij te maken?
Dan moet je je zeker als chauffeur aanmelden bij de Wensbus.
Bij geschiktheid bepaal jij in overleg, hoeveel en wanneer je beschikbaar bent.
Er wordt structureel een maandrooster opgesteld met o.a. jouw voorkeuren zodat van tevoren duidelijk is, wanneer je de Wensbus bestuurt.
Ook andere vrijwilligers voor ondersteuning van de Wensbus zijn welkom.
Heb je interesse? Wil je meer informatie?
Laat het weten T: 06 51 60 23 31  of mail naar bestuurwensbusgennep@gmail.com

Fijne Feestdagen
Gelukkig en gezond 2021

December 2020

€487,93 voor Wensbus

november 2020

Stichting Wensbus heeft €487,93 ontvangen van Rabo Clubsupport. Rabo Clubsupport ondersteunt jaarlijks clubs en verenigingen financieel. Rabo-leden kunnen d.m.v. stemmen bepalen welke club of vereniging zij financieel willen ondersteunen.
Ook Stichting Wensbus deed mee en dit leverde dit jaar dat mooie bedrag op.
De Wensbus is erg blij mee en dankt Rabo Clubsupport hartelijk voor dit fantastisch resultaat.

 

 

Aangepaste richtlijnen vervoer Wensbus

november 2020

De Corona pandemie vraagt opnieuw om aangepaste richtlijnen voor het vervoer met de Wensbus. Deze zijn verplicht door de Veiligheidsregio

Bij een ritaanvraag informeert de coördinator standaard naar uw gezondheid. Bij Corona gerelateerde klachten wordt de rit uiteraard niet ingepland. De chauffeur wijst u bij het instappen hier nogmaals op.
De 1,5 meter afstand maatregel in de bus wordt gegarandeerd door de situering van zitplaatsen. De chauffeur ziet hierop toe.
Bij het vervoer  is een eigen mondkapje verplicht.
De coördinator wijst u bij een ritaanvraag op bovenstaande regel en verzoekt u een eigen mondkapje mee te nemen.

Uw plaats in de bus
Het is belangrijk dat u de instructies van de chauffeur opvolgt, in het bijzonder bij de volgorde van in- en uitstappen.
Een klant, eventueel met begeleider, neemt plaats achter in de bus. Midden in de bus kan nog een persoon zonder begeleider, plaatsnemen. Drie ‘losse’ klanten zijn dus niet toegestaan. Dit om de 1,5 meter afstand te kunnen garanderen.
Eerdere ingestelde Corona-regels blijven van toepassing:
-De chauffeur assisteert niet bij het in- en uitstappen
Wel helpt de chauffeur bij het plaatsen van de rollator in en uit de bus.
Sinds kort is het mogelijk met pin te betalen. Lukt dit niet dan vragen wij u  op rekening te betalen. U ontvangt dan t.z.t. een factuur.
Houdt u zich a.u.b. aan de afspraken voor uw veiligheid en gezondheid en die van de chauffeurs.

Wilt u een rit aanvragen voor van de Wensbus? Dan kunt u hier de informatie vinden. De tarieven kunt u hier  vinden.

Wensbus in actie

mei 2020

In het wekelijks overleg van de dorp- en wijkondersteuners, de gemeente Gennep, Synthese en De Konnectkever is ‘Wensbus in actie’ ontstaan. Dit initiatief is mede mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van de gemeente Gennep, Synthese en de dorps- en wijkraden.
Vanuit de gezamenlijke wens om de inwoners van onze gemeente tijdens deze Corona-crisis op gepaste afstand te bereiken, groeide dit idee met een boodschap. ‘Ontmoeten, bemoedigen, verhalen ophalen en er zijn voor elkaar.’ Gedurende vier weken zijn we op dinsdagmorgen in Gennep en Heijen neergestreken en op donderdagmiddag in Ven Zelderheide, Ottersum en Milsbeek.
Tijdens de rondgang zijn een aantal inwoners verrast met een presentje van lokale ondernemers.
Een mooie ervaring, waarbij we waardering en warme reacties vanuit de gemeenschap  mochten ontvangen. En alle lof voor de medewerkers van de Wensbus die hier met zichtbaar plezier hun medewerking aan verleend hebben.
Namens Gemeente Gennep, Synthese, De Konnectkever en de dorp- en wijkondersteuners; bedankt!

Corona-epidemie en de Wensbus 

maart 2020

De Wensbus rijdt momenteel mondjesmaat. De  ritten worden met zorg voor  passagier en chauffeur gepland. Per dag en per rit wordt een afweging gemaakt of er gereden wordt. Als dit gebeurt, dan met één klant, die zelfstandig moet kunnen in-  en uitstappen. De passagier neemt vervolgens plaats achter in de bus vanwege eventueel besmettingsgevaar. Indien noodzakelijk mag een partner meegenomen worden om bijv. te helpen bij het in- en uitstappen. Cash-geld wordt voorlopig niet meer aangenomen. De betaling mag later gedaan worden door de passagier. De chauffeur van de Wensbus houdt dat bij. In de bus is een doos met plastic handschoenen en schoonmaakdoekjes die gebruikt worden door de chauffeur.
Het aantal vrijwilligers-chauffeurs is ook beperkt. De coördinatoren beoordelen of een klant al dan niet gebruik kan maken van de Wensbus. Soms wordt er ook ‘nee’ verkocht, al is dat niet gemakkelijk. Behulpzaamheid staat hoog in het vaandel bij de Wensbus, maar dat is nu helaas wat moeilijker.

Het is even niet anders, maar er komen vast weer betere tijden.

De prestaties van de Wensbus in 2019

maart 2020

In 2019 heeft de Wensbus in totaal 264 dagen van de 365 dagen gereden en bijna 36000 kilometer afgelegd. Dat is iets meer dan 2018.
Ruim 190 deelnemers maakten in totaal 3700 ritten. Het totaal aantal passagiers, en daarmee ook de rit-opbrengsten, nam wat af t.o.v. 2018.
Bijna 90 % van de passagiers was 60 jaar en ouder. Hiervan was meer dan 63 % ouder dan 75 jaar. Hiermee wordt opnieuw bevestigd dat het merendeel van de passagiers ‘ouderen’ zijn. Dit ondanks dat het vervoer met de Wensbus geen leeftijdsbeperking heeft.
Maasziekenhuis Pantein was ook afgelopen jaar een hele belangrijke en veelvuldige bestemming.In de tabel wat meer cijfers, ook van 2017 en 2018.

Maatschappelijke betekenis
Bijzonder is en blijft het, dat de Wensbus met een dertigtal vrijwilligers het mogelijk maakt om meer dan 190 bewoners van de Gemeente Gennep in gebieden waar openbaar vervoer moeilijk realiseerbaar is, naar gewenste bestemmingen te brengen.
Opmerkelijk was dat de Wensbus eind vorig jaar een overlijdensbericht ontving van de familie van een overleden deelnemer. Het illustreert de maatschappelijke betekenis van de Wensbus.

 

Veiligheid hoog in het vaandel

februari 2020


Safety firstDe Wensbus heeft veiligheid van haar deelnemers en de chauffeurs hoog in het vaandel staan. Dat betekent bijvoorbeeld dat er eisen gesteld worden aan de chauffeurs. Tweejaarlijks moeten zij gekeurd worden door een keuringsarts. En is de chauffeur ouder dan 75 jaar, dient hij jaarlijks gekeurd te worden. Daarnaast wordt de rijvaardigheid structureel onder de loep genomen. Periodiek maken dechauffeurs met een rij-instructeur een rit om zo scherp te blijven. Op deze manier wil de Wensbus de veiligheid van haar deelnemers tijdens de ritten waarborgen

Fijne Feestdagen en een mooi 2020

december 2019

De Wensbus wenst alle deelnemers, website-bezoekers en iedereen die betrokken is hetzij als chauffeur, coördinator of anderszins hele fijne feestdagen en een mooi, gezond en veilig 2020 toe.

Periodiek Overleg

december 2019
Twee maandelijks komen de chauffeurs, coördinatoren en bestuursleden van de Stichting Wensbus bij elkaar voor overleg. Op de agenda staat o.a. verbetering van de dienstverlening, de planning, afstemming en bespreken van knelpunten.

Een knelpunt wat o.a. naar voren kwam is de veronderstelling van een aantal deelnemers dat de Wensbus een taxibedrijf is. De Wensbus is geen taxibedrijf! Deze misvatting schept verwachtingen waaraan de Wensbus niet mag, kan en wil voldoen.
De Wensbus wil een bijdrage leveren aan de bereikbaarheid en leefbaarheid van kleine kernen in landelijke gebieden zoals in Noord Limburg. Voor professionele vervoerdersis het in deze genoemde gebieden vaak niet rendabel of alleen maar tegen hele hoge kosten.

Wilt u meer weten over de missie van de stichting Wensbus dan kunt u dat hier vinden.
De Stichting wordt gerund door onbezoldigde vrijwilligers. Met hart en ziel zetten zij zich in als chauffeur, planner, coördinator of bestuurslid.

Vrijwilligers zijn altijd welkom. Wilt u een bijdrage leveren aan de Wensbus als chauffeur, coördinator of anderszins ? Laat het ons weten. U kunt zichhier melden.

 

Eerste Lustrum Wensbus een feit

september 2019
Dit jaar is het vijfjarig bestaan van de Wensbus gevierd met al de vrijwilligers. Samen is geluncht en daarna hebben vooral de chauffeurs op de bowlingbaan bewezen dat zij ook daar de juiste route wisten te kiezen. Deze vrijwilligers (28) zorgen ervoor dat de Wensbus op alle werkdagen beschikbaar is voor de bewoners van Gennep. 

In maart 2014 is de Wensbus Ottersum – Ven- Zelderheide begonnen. In eerste instantie werd deelgenomen namen  aan een pilot van de provincie Limburg en Veolia. Al voor de start van dit project had de toenmalige werkgroep Leefbaar van Dag- Ottersum de wens om te komen tot een vervoersoplossing voor mensen uit Ottersum die geen eigen vervoer hebben. Die oplossing werd snel gevonden door gebruik te kunnen maken van de pilot Wensbus. Op 11 december 2014 nam Arriva van Veolia het openbaar vervoer over. De pilot werd gelijk afgesloten en de stuurgroep heeft daarop gekozen om verder te gaan als Stichting Wensbus Gennep met drie bestuursleden. 

De Wensbus lijkt alleen bedoeld te zijn voor ouderen, maar dat is niet zo. Iedereen kan van deze bus gebruikmaken voor bestemmingen binnen de gemeente Gennep, naar het Maasziekenhuis in Beugen en het verzorgingshuis Madeleine in Boxmeer. Er wordt dagelijks gereden van deur tot deur op door u gevraagde tijden, tussen 8.00 tot 18.00 uur. Echter niet in het weekend. Voor een groepsuitstapje in de omgeving van Gennep kan vooral voor ouderen hierop een uitzondering gemaakt worden.
U kunt de bus telefonisch bestellen, doe dat een dag van tevoren tussen 10.00 en 12.00 uur, via telefoonnummer 06 -14 70 64 05. 

Duitse dag

juli 2019
Op 13 juli was in Gennep de Duitse Dag  in het kader van het programma van SumMmertime 2019. In de samenwerking en de uitwisseling met onze buurgemeente Goch werden  een aantal bezoekers door de Wensbus Gennep (Wunschbus)  in Goch opgehaald.

Veel inwoners uit de gemeente Goch hadden door het fraaie weer gekozen om op de fiets of met eigen vervoer naar Gennep te komen.

Belangstellenden konden met  de deskundige uitleg van enkele Stadsgidsen een goed beeld krijgen van de historie van Gennep.
In de Kenniskeuken van de Bibliotheek kon men de— Expositie 150 jaar BoxtlerBahn —bezoeken en ook het Petershuis was onderdeel van deze historische mijlpaal.

Op de Markt in Gennep kon men onder het genot van een drankje genieten van de muziek van de Duitse band Jazz im Gluck en de band Chapeau uit Heijen.
Al met al was het een zeer geslaagde dag en kon  op het einde van de dag een aantal van onze Duitse gasten weer met de Wensbus (Wunschbus) naar Goch worden terug gebracht worden.
De geste om met de Wensbus een bezoek aan Gennep te kunnen brengen werd door onze gasten zeer op prijs gesteld en verstevigd de goede band met onze buurgemeente.

De uitwisseling en Expositie 150 jaar BoxtlerBahn zijn  mogelijk gemaakt  door de samenwerking van de stichting Gennep Niers Goch (GNG) en de Heimatverein Goch met financiële ondersteuning van de gemeenten Gennep, Goch en de Euregio.

Op video

 

Wensbustocht 29 juni 2019

juni 2019
De gemeente Gennep heeft 2019 uitgeroepen tot “Het Jaar van de Ontmoeting” en daar een aantal activiteiten aan vastgeknoopt. Om mensen die pas sinds kort in Nederland en de gemeente Gennep wonen, mensen met een migratie-achtergrond die er al langer wonen en mensen met Nederlandse achtergrond die in de gemeente wonen kennis met elkaar te laten maken.
De wensbus ondersteunt dit initiatief  en verleent graag haar medewerking door het beschikbaar stellen van de bus + chauffeur. Dit jaar zijn er 8 tochten gepland waarvan dit de derde was.
Op zaterdag 29/6 reden 7 deelnemers (4 ouderen en 3 statushouders) met chauffeur Paul Mengelberg vanaf het ontmoetingspunt “De Goede Herder” naar zorgboederij “‘tHuijs aan de Niers“. Vandaar ging via allerlei markante punten in Gennep naar de loswal aan de Maas. Vervolgens bezocht men de Martinustoren en het Genneper huis. Daarna werd voor de lunch koers gezet naar “het Ottertje” in Ottersum. ‘s-Middags werd koers gezet naar de museumsmederij in Ven-Zelderheide.
In verband met de grote hitte (>30 graden) hadden Theo en Marije Peters het smidsvuur maar niet aangestoken. De excursie was er echter niet minder om door de vele historische verhalen en anekdotes die Theo wist te vertellen.

Wensbustocht 23 februari 2019 (naar de website kbogennep.nl)

Op deze zaterdag werd de wensbus  gereden door Harry van den Bogaert.  Als “passagiers” kunnen er 4 leden van de KBO en 4 nieuwe Gennepenaren mee. Toen ik gevraagd werd om mee te gaan was ik enthousiast: Gezellig een mooie informatieve rit door de omgeving met een groepje mensen. Aangezien ik al jaren betrokken ben bij het taalonderwijs aan mensen die hun land ontvlucht zijn vanwege diverse oorzaken, trok de samenstelling van de groep mij zeker aan.  De eerste dag was zaterdag 23 februari en de weergoden waren ook verheugd over het idee.